Regularna kontrola ciśnienia w oponach samochodu to jeden z najważniejszych aspektów, warunkujących bezpieczeństwo na drodze. Niewłaściwe parametry w tym zakresie mogą bowiem zwiększyć ryzyko wypadku czy kolizji, ale również przyczynić się do szybszej eksploatacji ogumienia, narażając właściciela pojazdu na dodatkowe koszty. Podpowiadamy więc, jakie ciśnienie w oponach uznawane jest za prawidłowe i dlaczego warto o nie zadbać.
Czym sprawdzać ciśnienie w oponach?
Do mierzenia ciśnienia w oponach wykorzystywane jest urządzenie zwane manometrem. Występuje ono w różnych wariantach, spośród których największą precyzją cechuje się wersja elektroniczna. Takie przyrządy znaleźć można często na stacjach benzynowych oraz w warsztatach wulkanizacyjnych. Ofertę jednego z nich zobaczysz na stronie wulkanizacja 24H Zamienie, należącej do wiodącej na lokalnym rynku firmy, gwarantującej kompletną obsługę kół. Korzystając z niej, każdy klient może liczyć nie tylko na wymianę opon i ich precyzyjne wyważenie, ale również i na sprawdzenie ciśnienia, co będzie warunkowało komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Jakie ciśnienie uznawane jest za prawidłowe?
Ciśnienie w oponach, określane mianem uniwersalnego, będzie oscylować w granicach od 2,1 do 2,3 bara. Wartości te dotyczą zarówno opon letnich, jak i ogumienia zimowego. O tym, dlaczego warto zadbać o jego sezonową wymianę, przeczytasz z kolei w artykule „Czemu sezonowa wymiana kół jest istotna?”, dostępnym po przejściu na proponowaną stronę.
Warto wspomnieć przy tym, że wysokość ciśnienia zależy także od rozmiaru opon i modelu, a nawet rocznika samochodu. To właśnie dlatego należy dokładnie zapoznać się z zaleceniami producenta, dostosowując do nich wszystkie parametry. Wielu z nich rekomenduje bowiem nieco wyższe ciśnienie w oponach, zamontowanych na tylnej osi pojazdu. Takie działanie ma istotny wpływ na obciążenie samochodu i poziom jego przyczepności do nawierzchni.
Jak dopasować ciśnienie do rodzaju opon?
Prawidłowe ciśnienie w oponach może być uzależnione od kilku istotnych parametrów. Wśród nich wymienia się, wspomniany już wcześniej, model samochodu, ale również obciążenie pojazdu, pojemność silnika czy w końcu rozmiar opon. Ten z kolei warto dokładnie przeanalizować, dobierając przy tym najlepsze rozwiązanie. I tak w oponach:
- 205/55 R16 ciśnienie powinno oscylować w granicach 2-2,9 bara dla przedniej osi i ok. 2,5-3,3 bara w przypadku osi tylnej,
- 195/65 R15 ciśnienie nie powinno przekraczać 1,9-2,6 bara na przedniej osi i 2,0-3,0 na osi tylnej,
- 225/40 R18 ciśnienie powinno plasować się w granicach 2,2-3,0 w oponach przednich oraz 2,2-3,2 w oponach, umieszczonych na tylnej osi pojazdu.
Jak już zostało wspomniane, parametry te należy jednak porównać z rekomendacją producenta, by mieć pewność, że wybrane ciśnienie jest optymalne dla danego modelu czy rocznika pojazdu.
Kiedy warto zmierzyć ciśnienie w oponach?
Wiesz już czym zmierzyć ciśnienie w oponach i jakie będą jego prawidłowe wartości. Warto jednak wspomnieć również o sytuacjach, które będą generowały konieczność poczynienia odpowiednich pomiarów. Wśród nich najczęściej wymienia się:
- spadek temperatury powietrza o kolejne 10 stopni,
- przygotowania do dłuższej podróży.
Należy podkreślić jednocześnie, że pomiary ciśnienia w oponach powinny być dokonywane regularnie. Dotyczy to zwłaszcza ogumienia zimowego. W tym okresie bowiem temperatura znacząco spada, a zalegający na drodze śnieg i lód zmniejszają przyczepność kół. Z tych właśnie względów ciśnienie powinno być mierzone nawet raz w tygodniu. W czasie użytkowania opon letnich pomiarów można dokonywać już co 30 dni, pamiętając jednak o ich systematyczności.
Jakie są konsekwencje nieprawidłowego ciśnienia w oponach?
Nieprawidłowe ciśnienie w oponach niesie ze sobą cały szereg konsekwencji. Jeśli będzie ono zbyt niskie, przyczepność pojazdu obniży się w znaczący sposób, podobnie jak komfort jazdy, na co wpływ będą miały przede wszystkim problemy z tłumieniem nierówności. To z kolei doprowadzi do szybszej eksploatacji poszczególnych elementów zawieszenia pojazdu, narażając jego właściciela na wysokie koszty ich wymiany. Negatywne skutki będzie miało również zbyt wysokie ciśnienie, rzutujące z kolei na tempo zużywania się opon. Może ono także postępować w nierównomierny sposób, co negatywnie odbije się na ich stanie, obniżając tym samym poziom bezpieczeństwa na drodze.